reklama

Aj citlivý nos môže pomôcť pri stanovení diagnózy

Stalo sa to v lete pred troma rokmi v anglickom Stratforde na kurze týkajúcom sa výživovej politiky Európskej únie. Na konci prednášky sa v mojej tesnej blízkosti začal šíriť veľmi nepríjemný zápach. Bolo nepochybné, že niečie črevo, sužované prílišnou plynatosťou uvoľnilo časť svojho obsahu. Vedľa mňa sediaci Kim sa so sklonenou hlavou postavil a chvatne opustil miestnosť...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Kim priletel do Shakespearovho rodiska zo Soulu, kde podľa vlastných slov „pôsobil vo vysokej pozícii na Ministerstve zdravotníctva a výživy". Absolvovanie kurzu malo byť preňho odrazovým mostíkom pre ročnú stáž na jednej z anglických univerzít.

Prvý deň nás tútori nechali viac menej voľne diskutovať. Ich snahou bolo bližšie nás spoznať a rozdeliť do pracovných skupín, v ktorých sme mali zotrvať až do konca kurzu. Kim na seba pútal pozornosť po celý deň. Nielen svojím subtílnym zjavom, prenikavým parfumom a čiernym oblekom. Jeho vystupovanie bolo veľmi autoritatívne - v každej diskusii musel mať posledné slovo, bez okolkov skákal ľuďom do reči a zvlášť pohŕdavo sa správal k ženám.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na druhý deň ráno sme na nástenke našli rozpis pracovných skupín - stuhla mi krv v žilách - mojim osudom pre tento kurz bol práve Kim. Ako som tak neveriacky civela na rozpis, ozval sa za mnou tichý hlas jedného z tútorov: „Prepáč, nevedeli sme to inak poskladať". „Ale prečo ste obetovali práve mňa?" - spýtala som sa. „Lebo všetci muži v tomto kurze sú vyšší a mohutnejší ako Kim - myslím, že práve to ho podnecuje k agresívnemu správaniu. No a všetky ženy okrem teba sú buď z francúzskych kolónií, z Afriky alebo z Izraela. Nebude s nimi spolupracovať, nepovažuje ich za rovnocenné. Prosím, skús to s ním nejako prežiť..."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nuž nebolo to veľmi príjemné. Snažila som sa ho vnímať ako malé vystrašené chlapča, ktoré sa chce presadiť v novom neznámom svete, ale bolo to pravdupovediac dosť vyčerpávajúce. Okrem iného mi v komunikácii s ním prekážalo aj to, že neustále niečo prežúval, akoby sa nevedel nasýtiť kávy a anglického čajového pečiva. Na tretí deň však Kim akosi zmĺkol a často sa vytrácal z miestnosti. Nuž a popoludní sa odohrala tá „zapáchajúca nepríjemnosť".

Na tom zápachu ma niečo zaujalo.... zdalo sa mi, že je v ňom nejaká „nie bežná zložka"... a potom mi to došlo - presne takýto zápach charakterizuje plynatosť ľudí trpiacich laktózovou intoleranciou. V ich organizme chýba enzým, ktorý štiepi mliečny cukor laktózu. Nestrávená laktóza sa potom v hrubom čreve rozkladá na zapáchajúce a dráždivé plyny, v dôsledku čoho sa objaví nafukovanie sprevádzané nepríjemnými zvukovými a čuchovými efektami, nezriedka aj hnačky a bolesti brucha. Laktózovou intoleranciou trpí asi štvrtina dospelej populácie v rámci bielej rasy, ale viac ako 80% aziatov. Kim sa vo svojej vlasti s mliekom zrejme nestretával, takže o existencii svojej intolerancie ani netušil.... V Anglicku mu zrazu zachutila káva s mliekom a jeho črevo voči tomuto objavu prudko a nekompromisne protestovalo...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po "zapáchajúcom incidente" sa Kim objavil až v čase večere. Nevedela som si predstaviť, ako mu zveriť svoje podozrenie týkajúce sa jeho čreva, keď však doniesli ako múčnik puding, vedela som, že musím konať. Na jeho papierový obrúsok som napísala: „Kim, nejedz dezert, je nebezpečný!" Kim stuhol, položil lyžičku a spýtavo sa na mňa zahľadel. Vzal mi z ruky pero a na obrúsok napísal: „JED?" So srdcom tlčúcim až v hrdle som odpísala: „Laktózová intolerancia". Netuším, čo sa potom odohrávalo v Kimovej mysli, lebo do konca kurzu sa tejto témy nedotkol. Jedol však iba mäso, vajcia, ovocie a zeleninu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V čase Vianoc som medzi množstvom elektronickej pošty našla aj krátku správu od Kima. Okrem Merry Christmas tam bola aj veta, ktorá mi po mesiacoch pochybností priniesla úľavu: „Mala si pravdu, moja intolerancia sa potvrdila v nemocnici Johns Hopkins. V tejto krajine, kde sa aj čaj pije s mliekom si ma zachránila pred istou potupou....Kim".

Gabriela Sabolová

Gabriela Sabolová

Bloger 
  • Počet článkov:  74
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Ponúkam pomoc pri hľadaní vlastného stravovacieho štýlu, ktorý vyrieši nielen vaše zdravotné problémy, ale umožní vám aj žiť vaše sny:-)http://www.dietologicka.eu Zoznam autorových rubrík:  Úvahy o jedleNedajte sa oklamaťPríbehyRecepty

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu